Roso selkokielellä

Mikä on Roso-tuotanto?

Roso-tuotanto on verkossa toimiva yhteisö, jossa tehdään yhdessä taidetta ja musiikkia. Roson jäsenet tapaavat toisiaan pajoissa. Pajat ovat keskusteluryhmiä ja työhuoneita verkossa.

Rosossa kaikkia kannustetaan ja autetaan. Kaikilla on mahdollisuus oppia tekemään taidetta ja musiikkia. Voit tehdä taidetta yksin tai yhdessä muiden kanssa. Täällä jokainen saa olla oma itsensä.

Missä Roso on?

Roso toimii verkossa Discord-sovelluksella. Discord-sovellus on paikka, jossa voit keskustella ja viettää aikaa. Voit lähettää viestejä, kuvia ja videoita. Pääset Discord-sovellukseen, kun painat tätä linkkiä.

Roso toimii myös Twitch-palvelussa. Twitch-palvelu on paikka, jossa voit katsoa videoita ja suoria lähetyksiä. Pääset Twitch-palveluun, kun painat tätä linkkiä. Voit seurata Roson Twitch-lähetystä, vaikka et kirjaudu Twitchiin. Jos haluat osallistua lähetykseen ja kirjoittaa kommentin, tarvitset Twitch-tunnuksen.

Mitä voit tehdä Rosossa?

  • Voit esitellä omaa taidettasi.
  • Voit jutella asioista, jotka kiinnostavat sinua.
  • Voit tehdä taidetta yhdessä muiden kanssa.
  • Voit löytää uusia kavereita.
  • Voit kehittyä ja oppia uusia taitoja.
  • Voit saada apua pajojen ohjaajilta.
  • Voit osallistua Roso-lehden tekemiseen.
  • Voit perustaa omia pajoja ja projekteja.
  • Voit kehittää Roson toimintaa.

Mitä Roson pajoissa tehdään?

Pajoja järjestetään erilaisista aiheista. Pajoissa keskustellaan ja tehdään taidetta ja musiikkia. Pajoissa voit esitellä omia töitäsi ja taitojasi. Saat apua ja ideoita. Voit auttaa ja kannustaa muita pajan jäseniä. Jos et halua itse tehdä taidetta, voit seurata muita. Yhdessäolo on myös tärkeää!

Ohjaaja ohjaa pajan keskustelua, mutta kaikki saavat osallistua yhdessä pajan pitämiseen. Keskusteluun osallistutaan kirjoittamalla viestejä. Välillä keskustelemme myös videokuvan ja äänen avulla.

Kuka voi liittyä Roson jäseneksi?

Roson jäseneksi voivat liittyä kaikki, jotka ovat kiinnostuneita taiteesta tai musiikista. Voit olla taiteen harrastaja tai kokenut taiteen tekijä. Voit olla kiinnostunut muustakin asiasta kuin taiteesta tai musiikista. Voit myös perustaa oman pajan tai projektin aiheesta, joka kiinnostaa sinua.

Roso on tarkoitettu erityisesti 18–35-vuotiaille ihmisille ja vammaisille ihmisille. Roson jäseneksi saavat liittyä muutkin ihmiset. Rosoon voivat liittyä myös sosiaali- ja terveysalan sekä kulttuurialan ammattilaiset.

Näin liityt Roson jäseneksi

  • Paina tätä linkkiä. Linkki on kutsu Roson Discord-palvelimelle.
  • Kun painat linkkiä, siirryt Roson Discord-palvelimelle.
  • Luo itsellesi Discord-tunnus. Valitse itsellesi käyttäjätunnus eli nimi. Nimi voi olla oikea nimesi tai nimimerkki.

Nyt voit osallistua keskusteluun ja toimintaan!

Mistä saan apua?

Autamme sinua liittymään Rosoon ja käyttämään sovelluksia. Jos tarvitset apua, voit kirjoittaa Discordissa viestin Roson ohjaajille. Roson ohjaajat tunnistaa siitä, että heidän nimessään lukee sana Roso. Ohjaajia ovat Roso_Sampo, Roso_Riitta, Roso_Harri ja Roso_Carita.

Lähetä sähköposti Roson ohjaajille:

Lähetä sähköposti osoitteeseen rosotuotanto@kukunori.fi

Lähetä viesti Discordissa
  • Paina henkilön nimeä, jolle haluat lähettää viestin.
  • Kun painat nimeä, pieni ikkuna aukeaa.
  • Ikkunan alareunassa on kenttä, jossa lukee “Viestitä käyttäjälle”.
  • Kirjoita kenttään viestisi.
  • Kun haluat lähettää viestin, paina enter-näppäintä.
Näin löydät sinulle tulleet viestit:
  • Ikkunan vasemmassa yläkulmassa on sininen Discord-logo.
  • Paina sinistä Discord-logoa.
  • Siirryt aloitussivulle.
  • Aloitussivulla vasemmalla on yksityisviestit.
  • Täällä voit lukea ja lähettää viestejä.
  • Jos haluat lukea viestin, klikkaa viestin lähettäjän nimeä

Muista, että voit aina pyytää apua myös muilta Roson jäseniltä!

Pajojen kuvaukset

Netticafé

Kaikille avoin keskusteluryhmä. Ehdota aihetta tai seuraa muiden keskustelua.
Pajan ohjaaja: vaihtuva ohjaaja
Aika: Joka tiistai klo 14–15 ja perjantai klo 12-13.
Paikka: Discord #netticafé -kanava

Luova kirjoitus

Kirjoita omia runoja, novelleja, blogeja tai sanoituksia. Opi kirjoittamisen perusteita.
Pajan ohjaaja: Ville Huoponen
Aika: Joka maanantai klo 18–19.
Paikka: Discord #luova-kirjoitus -kanava

3D-piirtämisen perusteet

Opi piirtämään 3D-kuvia eli kolmiulotteisia kuvia. Katso ohjaajan videot ja tee tehtävät. Voit piirtää kynällä tai tietokoneella.
Pajan ohjaaja: Santeri Orava
Aika: Avoin keskustelukanava
Paikka: Discord #3D-piirtämisen-perusteet -kanavat

Tavoitetunti

Onko tavoitteenasi löytää opiskelu- tai työpaikka? Tarvitsetko tukea projektin tai arjen suunnitteluun? Lähetä viesti Roson ohjaajalle Riitalle. Kerro viestissä mikä on tavoitteesi ja minkälaista apua kaipaat. Riitta auttaa sinua pääsemään tavoitteeseesi. Voimme keskustella kahdestaan kirjoittamalla tai soittamalla ääni- tai videopuheluita.

Pajan ohjaaja: Riitta
Aika: Yksityisviestein ma–ke
Paikka: Discord