Roso selkokielellä

Mikä on Roso-tuotanto?

Roso-tuotanto on verkossa toimiva yhteisö, 
jossa tehdään yhdessä taidetta
ja musiikkia.
Roso-tuotanto on aina auki. 
Roson jäsenet tapaavat toisiaan pajoissa.
Pajat ovat keskusteluryhmiä ja työhuoneita verkossa.
Jäsenet voivat saada teoksiaan esille Roso-lehteen.
Rosossa jokainen saa olla oma itsensä.
Rosossa kaikkia kannustetaan ja autetaan.
Kaikilla on mahdollisuus oppia 
tekemällä taidetta itse 
ja yhdessä muiden kanssa.

Kuka voi liittyä Roson jäseneksi?

Roson jäseneksi voivat liittyä kaikki, jotka
ovat kiinnostuneita taiteesta
tai musiikista.
Voit olla taiteen harrastaja tai kokenut taiteen tekijä.
Voit olla kiinnostunut muustakin asiasta
kuin taiteesta tai musiikista.
Voit perustaa oman pajan tai projektin aiheesta,
joka kiinnostaa sinua.

Roso on tarkoitettu erityisesti seuraaville ihmisille:
18–35-vuotiaille ihmisille
vammaisille ihmisille.
Roson jäseneksi saavat liittyä muutkin ihmiset.
Rosoon voivat liittyä myös sosiaali- ja terveysalan
sekä kulttuurialan ammattilaiset.

Näin liityt Roson jäseneksi

  • Paina tätä linkkiä.
  • Linkistä avautuu lomake.
  • Lomakkeessa sinulta kysytään nimi tai nimimerkki
    ja sähköpostiosoite.
  • Kirjoita lomakkeeseen tietosi ja
    paina lähetä-painiketta.
  • Saat sähköpostissa ohjeet siitä, kuinka liityt Slack-ryhmään.
  • Jos tarvitset apua, lähetä sähköpostia
    osoitteeseen rosotuotanto@kukunori.fi.

Missä Roso on?

Roso toimii verkossa eri sovelluksilla.
Käytämme sovelluksia Slack, Discord ja Twitch.
Pääset Slack-sovellukseen, kun
lähetämme sinulle kutsun siihen.
Kutsu on linkki, jolla voit liittyä sovellukseen.
Klikkaa sähköpostin linkkiä.
Siirryt Slack-sovellukseen.
Luo oma käyttäjätunnus ja nimimerkki.
Nyt voit osallistua keskusteluun ja toimintaan!

Voit seurata Roson Twitch-lähetystä,
vaikka et kirjaudu Twitchiin.
Jos haluat kommentoida,
tarvitset Twitch-tunnuksen.

Mitä voit tehdä Rosossa?

  • Voit esitellä omaa taidettasi.
  • Voit jutella asioista, jotka kiinnostavat sinua.
  • Voit tehdä taidetta yhdessä muiden kanssa.
  • Voit löytää uusia kavereita.
  • Voit kehittyä ja oppia uusia taitoja.
  • Voit saada apua pajojen ohjaajilta.
  • Voit osallistua Roso-lehden tekemiseen.
  • Voit perustaa omia pajoja ja projekteja.
  • Voit kehittää Roson toimintaa.

Mitä Roson pajoissa tehdään?

Pajoja järjestetään erilaisista aiheista.
Ohjaaja ohjaa pajan keskustelua, mutta
kaikki saavat osallistua yhdessä pajan
pitämiseen.
Keskusteluun osallistutaan kirjoittamalla viestejä.
Välillä keskustelemme myös videokuvan ja äänen avulla.
Pajoissa tehdään taidetta yhdessä
ja jutellaan taiteen tekemisestä.
Pajoissa voit esitellä omia töitäsi ja taitojasi.
Saat apua ja ideoita omaan taiteelliseen työhösi.
Voit neuvoa ja kannustaa muita pajan jäseniä.
Jos et halua itse tehdä taidetta,
voit seurata muita.
Hengailu eli rento yhdessäolo on myös tärkeää!
Osallistu mihin pajaan haluat.

Mistä saan apua?

Autamme sinua liittymään Rosoon
ja käyttämään sovelluksia.
Roson työntekijöitä ovat Sampo, Riitta, Aleksi, Harri ja Carita.

Näin otat yhteyttä Roson työntekijöihin:
Sähköpostissa

Lähetä sähköposti osoitteeseen rosotuotanto@kukunori.fi

Slackissa

Lähetä Slackissa yksityisviesti.
Löydät viestit Slack-ikkunan vasemmasta reunasta alhaalta.
Paina plus-merkkiä “Direct messages” tekstin oikealla puolella.
Kun painat plus-merkkiä, uusi ikkuna aukeaa.
Ikkunan yläreunassa on tyhjä kenttä, jossa lukee “Find or start a conversation”.
Kirjoita kenttään Roso.
Saat näkyviin listan Roson työntekijöistä.
Työntekijän nimen edessä lukee Roso.
Valitse nimi, esimerkiksi Roso_Sampo.
Paina vihreää ruutua, jossa lukee “Go”.
Nyt pääset viesti-ikkunaan.
Kirjoita viestisi.
Kun haluat lähettää viestin, paina enter-näppäintä tai kolmion muotoista kuvaa.

Discordissa

Lähetä Discordissa yksityisviesti.
Paina henkilön nimeä, jolle haluat lähettää viestin.
Työntekijän nimen edessä lukee Roso.
Kun painat nimeä, pieni ikkuna aukeaa.
Ikkunan alareunassa on kenttä, jossa lukee “Viestitä käyttäjälle”.
Kirjoita kenttään viestisi.
Kun haluat lähettää viestin, paina enter-näppäintä.
Ikkunan vasemmassa yläkulmassa on sininen Discord-logo.
Paina Discord-logoa.
Siirryt aloitussivulle.
Aloitussivulla vasemmalla on yksityisviestit.
Täältä löydät sinulle tulleet viestit.

Muista, että voit aina pyytää apua
myös muilta Roson jäseniltä!

Pajojen kuvaukset

Netticafé

Netticafé on kaikille avoin keskusteluryhmä.
Keskustele mistä vain sinulle tärkeästä asiasta.
Voit myös seurata muiden keskustelua.
Ohjaaja pitää huolta siitä, että kahvilassa kuunnellaan kaikkia.
Pajan ohjaajat: vaihtuva ohjaaja
Aika: Maanantaisin ja perjantaisin klo 12-13
Paikka: Discord #netticafé -kanava

Luova kirjoittaminen

Luova kirjoittaminen on paja kirjoittamisesta kiinnostuneille.
Kirjoita omia runoja, novelleja, blogeja tai sanoituksia.
Opi kirjoittamisen perusteita.
Pajan ohjaaja: Ville Huoponen
Aika: Maanantaisin klo 18–19
Paikka: Slack #luova-kirjoittaminen -kanava

Roson rap-maanantait

Keskustelemme räpista ja räpin tekemisestä.
Teemme yhdessä rap-biisejä,
tapaamme vieraita ja
teemme kansainvälistä yhteistyötä.
Osallistu video- ja äänipuhelulla
tai chattaamalla.
Pajan ohjaaja: Aleksi
Aika: Torstaisin klo 18–19:30
Paikka: Discord #rap -kanava

Tavoitetunti

Tavoitetunti on kaikille avoin keskusteluryhmä.
Voit kertoa suunnitelmistasi, unelmistasi ja huolistasi.
Voit saada ohjausta omaan projektiisi
esimerkiksi opiskelupaikan hakemiseen.
Aseta itsellesi tavoite ja suuntaa sitä kohti.
Ohjaaja auttaa sinua pääsemään perille.
Pajan ohjaaja: Riitta
Aika: Tiistaisin klo 12-13
Paikka: Discord #netticafé -kanava

Viikkostriimi

Viikkostriimi on suora lähetys ohjaajan studiolta,
jossa ohjaajat Harri ja Aleksi 
tekevät musiikkia ja
keskustelevat musiikin tekemisestä.
Osallistu keskusteluun:
kommentoi Twitchin kommenttikentässä
tai soita lähetykseen.
Pajan ohjaaja: Harri ja Aleksi
Aika: Keskiviikkoisin klo 12–13
Paikka: Twitch ja Slack #striimi -kanava