Mikä roso on?

Roso selkokielellä

Lue tästä selkokielellä mikä Roso on ja miten voit tulla mukaan.

Mikä on Roso-tuotanto?

Roso-tuotanto on verkossa toimiva yhteisö,
jossa tehdään yhdessä taidetta
ja musiikkia.
Roso-tuotanto on aina auki.
Roson jäsenet tapaavat toisiaan pajoissa.
Pajat ovat digitaalisia keskusteluryhmiä ja työhuoneita.
Jäsenet voivat saada taidettaan esille Roso-lehteen.
Rosossa saa olla oma itsensä
ja tehdä omaa taidettaan.
Rosossa kaikkia kannustetaan ja autetaan.
Kaikilla on mahdollisuus oppia
tekemällä taidetta itse
ja yhdessä muiden kanssa.

Kuka voi liittyä Roson jäseneksi?

Roson jäseneksi voivat liittyä kaikki, jotka
ovat kiinnostuneita taiteesta.
Roso on tarkoitettu erityisesti 18–35 -vuotiaille
ja vammaisille sekä syrjäytyneeksi eli
ulkopuoliseksi itsensä kokeville henkilöille.
Voit olla taiteen harrastaja tai kokenut taiteen tekijä.
Kaikki taiteen lajit saavat näkyä ja kuulua Rosossa.
Rosoon voivat liittyä myös sosiaali- ja terveysalan
sekä kulttuurialan ammattilaiset.

Näin liityt Roson jäseneksi

  • Paina tätä linkkiä.
  • Linkistä avautuu lomake.
  • Lomakkeessa sinulta kysytään kuka olet ja mistä olet kiinnostunut.
  • Kirjoita lomakkeeseen tietosi ja lähetä se.
  • Saat kutsun sähköpostiisi, kun olet lähettänyt lomakkeen.
  • Saat sähköpostissa ohjeet siitä, kuinka liityt Slack-ryhmään.
  • Jos tarvitset apua, lähetä sähköpostia osoitteeseen rosotuotanto@kukunori.fi.

Missä Roso on?

Roso toimii verkossa eri sovelluksilla.
Käytämme sovelluksia Slack, Discord ja Twitch.
Pääset sovellukseen, kun
lähetämme sinulle kutsun siihen.
Kutsu on linkki, jolla voit liittyä sovellukseen.
Klikkaa sähköpostin linkkiä.
Siirryt sovellukseen.
Luo oma käyttäjätunnus ja nimimerkki.
Nyt voit osallistua keskusteluun ja toimintaan!

Mitä voit tehdä Rosossa?

  • Voit esitellä omaa taidettasi.
  • Voit jutella asioista, jotka kiinnostavat sinua.
  • Voit tehdä taidetta yhdessä muiden kanssa.
  • Voit löytää uusia kavereita.
  • Voit kehittyä ja oppia uusia taitoja.
  • Voit saada apua pajojen ohjaajilta.
  • Voit osallistua Roso-lehden tekemiseen.
  • Voit perustaa omia pajoja ja projekteja.
  • Voit kehittää Roson toimintaa.

Mitä Roson pajoissa tehdään?

Ohjaaja ohjaa pajan keskustelua, mutta
kaikki saavat osallistua yhdessä pajan
pitämiseen.
Keskusteluun osallistutaan kirjoittamalla viestejä.
Välillä keskustelemme myös videokuvan ja äänen avulla.
Pajoissa tehdään taidetta yhdessä
ja jutellaan taiteen tekemisestä.
Pajoissa voit esitellä omia töitäsi ja taitojasi.
Saat apua ja ideoita omaan taiteelliseen työhösi.
Voit neuvoa ja kannustaa muita pajan jäseniä.
Jos et halua itse tehdä taidetta,
voit seurata muita.
Hengailu eli rento yhdessäolo on myös tärkeää!
Osallistu mihin pajaan haluat.
Pajoja järjestetään erilaisista aiheista.

Mistä saan apua?

Autamme sinua liittymään Rosoon
ja käyttämään sovelluksia.
Roson työntekijöitä ovat Sampo, Riitta, Aleksi, Harri ja Carita.
Näin otat yhteyttä Roson työntekijöihin:

Sähköpostissa

Lähetä sähköposti osoitteeseen rosotuotanto@kukunori.fi

Slackissa

Lähetä Slackissa yksityisviesti.
Löydät viestit Slack-ikkunan vasemmasta reunasta alhaalta.
Paina plus-merkkiä “Direct messages” tekstin oikealla puolella.
Kun painat plus-merkkiä, uusi ikkuna aukeaa.
Ikkunan yläreunassa on tyhjä kenttä, jossa lukee “Find or start a conversation”.
Kirjoita kenttään Roso.
Saat näkyviin listan Roson työntekijöistä.
Työntekijän nimen edessä lukee Roso.
Valitse nimi, esimerkiksi Roso_Sampo.
Paina vihreää ruutua, jossa lukee “Go”.
Nyt pääset viesti-ikkunaan.
Kirjoita viestisi.
Kun haluat lähettää viestin, paina enter-näppäintä tai kolmion muotoista kuvaa.

Discordissa

Lähetä Discordissa yksityisviesti.
Paina henkilön nimeä, jolle haluat lähettää viestin.
Työntekijän nimen edessä lukee Roso.
Kun painat nimeä, pieni ikkuna aukeaa.
Ikkunan alareunassa on kenttä, jossa lukee “Viestitä käyttäjälle”.
Kirjoita kenttään viestisi.
Kun haluat lähettää viestin, paina enter-näppäintä.
Ikkunan vasemmassa yläkulmassa on sininen Discord-logo.
Paina Discord-logoa.
Siirryt aloitussivulle.
Aloitussivulla vasemmalla on yksityisviestit.
Täältä löydät sinulle tulleet viestit.

Muista, että voit aina pyytää apua
myös muilta Roson jäseniltä!

Pajojen kuvaukset

Visuaaliverstas

Visuaaliverstas on yhteinen paja
visuaalisista eli kuvataiteista kiinnostuneille.
Keskustelemme taiteesta, valokuvasta ja graafisesta suunnittelusta.
Voit esitellä omaa taidettasi ja saada vinkkejä.
Teemme myös taidetta yhdessä.
Pajan ohjaaja: Carita
Aika: Torstaisin klo 18–19
Paikka: Slack galleria-kanava

Roson rap-maanantait

Keskustelemme räpista ja räpin tekemisestä.
Teemme yhdessä rap-biisejä,
tapaamme vieraita ja
teemme kansainvälistä yhteistyötä.
Osallistu video- ja äänipuhelulla tai chattaamalla.
Pajan ohjaaja: Aleksi
Aika: Maanantaisin klo 17–20
Paikka: Slack rap-kanava

Biisilääkäri

Biisilääkäri on yksityinen tapaaminen ohjaajan kanssa.
Ohjaaja auttaa sinua muokkaamaan biisiäsi eli kappalettasi.
Lähetä Biisilääkärille yksityisviesti ja varaa aika.
Hio kappaleesi sävellystä, sovitusta tai miksausta.
Pajan ohjaaja: Harri
Aika: Keskiviikkoisin klo 17-19
Paikka: Slack

Studiostriimi

Studiostriimi on suora lähetys ohjaajan studiolta,
jossa ohjaaja tekee omaa musiikkia.
Katso ja kuuntele kuinka musiikkia tuotetaan.
Tutustu studion työvälineisiin.
Kysy ja kommentoi.
Aihe ja musiikin laji vaihtuvat joka kerta.
Pajan ohjaaja: Harri
Aika: Perjantaisin klo 18-19
Paikka: Twitch

Biittistriimi

Biittistriimi on suora lähetys ohjaajan studiolta.
Biittistriimin aiheena on elektroninen musiikki.
Osallistu keskusteluun ja vaikuta kappaleen tekemiseen.
Lähetystä voi seurata kirjautumatta.
Kommentointiin tarvitset Twitch-tunnukset.
Saat tunnukset, kun rekisteröidyt Twichin käyttäjäksi.
Pajan ohjaaja: Aleksi
Aika: Tiistaisin klo 18-19
Paikka: Twitch

Räppipaja

Räppipajassa tehdään joka kerralla uusi biisi.
Biisi tehdään yhdessä osallistujien kanssa.
Ensin päätetään porukalla sopiva aihe.
Sitten valitaan sopiva biitti ja aletaan kirjoittaa!
Lopuksi käydään läpi mitä jokainen on saanut aikaan.
Voit osallistua pajaan joko videolla tai kirjoittamalla.
Pajan ohjaaja: Aleksi
Aika: Torstaisin klo 18-19
Paikka: Twitch

Luova kirjoittaminen

Luova kirjoittaminen on paja kirjoittamisesta kiinnostuneille.
Kirjoita omia runoja, novelleja, blogeja tai sanoituksia.
Opi kirjoittamisen perusteita.
Pajan ohjaaja: Ville Huoponen
Aika: Maanantaisin klo 15-16
Paikka: Slack luova kirjoittaminen -kanava

Netticafé

Netticafé on kaikille avoin keskusteluryhmä.
Keskustele mistä vain sinulle tärkeästä asiasta.
Voit myös seurata muiden keskustelua.
Ohjaaja pitää huolta siitä, että kahvilassa kuunnellaan kaikkia.
Pajan ohjaajat: vaihtuva ohjaaja
Aika: Maanantaisin ja perjantaisin klo 12-13
Paikka: Discord netticafé -kanava

Tavoitetunti

Tavoitetunti on kaikille avoin keskusteluryhmä.
Voit kertoa suunnitelmistasi, unelmistasi ja huolistasi.
Voit saada ohjausta omaan projektiisi
esimerkiksi opiskelupaikan hakemiseen.
Aseta itsellesi tavoite ja suuntaa sitä kohti.
Ohjaaja auttaa sinua pääsemään perille.
Pajan ohjaaja: Riitta
Aika: Tiistaisin klo 12-13
Paikka: Discord