
Historian kolmas Roso Games on tullut nyt virallisesti päätökseensä. Lokakuussa 2024 alkanut pelinkehitysprojekti on koko kevään 2025 keskittynyt kehittämään itch.io-alustalla julkaistavia pelejä kahden ryhmän voimin. Ryhmäläiset äänestivät peli-ideoista suosikkinsa, joita lähdettiin suunnittelemaan ja työstämään alusta loppuun Solar2D-pelimoottorilla. Syksyllä 2024 osallistujat olivat opetelleet ohjelmoinnin perusteita Roso Gamesin verkko-oppimisympäristössä, ja keväällä opitut asiat pääsivät kunnolla käyttöön peliprojektien parissa. Maanantaina 26.5. osallistujat tapasivat toista kertaa livenä Roson toimistotiloissa päätösbileiden merkeissä.
Ensimmäistä kertaa Roso Gamesissä käynnistyi yhden sijaan kaksi peliprojektia. Sattuman kaupalla molemmat pelit saivat aiheekseen haaksirikkoutumisen vieraalle planeetalle, mutta teemat, tyyli ja tavoitteet pelien välillä eroavat suuresti. Teknisistä ongelmista sekä osallistujien innostuksesta syvempään pelinkehittämiseen johtuen kummankin pelin julkaisupäivää jouduttiin lykkäämään eikä maanantain päätösbileiden ohella vietettykään vielä pelijulkkareita Roso Gamesin perinteistä poiketen. Pelien julkaisusta tiedotetaan joka tapauksessa ennen juhannusta.
Tunnelma päätösbileissä oli hilpeä ja ylpeä. Vaikka pelit Planet Friendship sekä Alienated eivät vielä saaneetkaan nähdä päivänvaloa projektin ulkopuolella, juttua riitti, kun osallistujat pääsivät yhdessä purkamaan fiiliksistään kuluneelta kahdeksalta kuukaudelta pizzan, sipsin ja Pepsin äärellä.
Roso Games on Roson maksuton pelinkehitysprojekti, joka kestää syyskaudelta kevätkauden loppuun asti. Projektin aikana käydään läpi pelinkehitykseen liittyviä aiheita ohjelmoinnin perusteista pelisuunnittelun ja -kehityksen käytäntöihin. Roso Gamesin aikaisemmat pelijulkaisut löytyvät Tuotannot-osiosta. Roso Gamesin ohjasi senior game designer Eetu Rantanen.
Sampo Riskilä
Vastaava ohjaaja
sampo.riskila@kukunori.fi
040 732 8115