Tuucsu

3D-grafiikkaharrastus sopii kaikille

3D-mallintaminen on hauskaa puuhaa – vähäisilläkin taidoilla saa aikaiseksi hienoja kuvia!
3D-mallinnuksessa mustalla taustalla punainen ja sininen tappimainen peliohjain.
Peliohjaimet

Teksti ja kuvat: Tuucsu

Olen ollut netissä monella nimimerkillä, mutta viime aikoina olen käyttänyt nimeä Tuucsu. Sillä nimellä olen Discordissakin Roso-tuotannon palvelimella. Oikea nimeni on Tuukka ja olen 35-vuotias. Harrastan säveltämistä, shakin ja videopelien pelaamista, lukemista ja 3D-mallintamista. Opettelen myös rumpujen ja kitaroiden (akustisen ja sähköisen) soittamista. Lisäksi olen muutaman vuoden pelannut kävelyjalkapalloa.

Ohjelmointi kiinnostaa myös, mutta sitä en ole kerennyt vielä paljon opetella. Olen ajatellut, että jatkan sen parissa, kunhan olen oppinut kunnolla tekemään 3D-grafiikkaa. Mallinnosten tekemistä en ole harrastanut kovinkaan kauan, nelisen kuukautta. Kiinnostuin siitä kuitenkin jo kauan sitten, joskus yli 20 vuotta sitten tutustuessani netin chateissa 3D-grafiikkaa tekeviin ihmisiin. Kai ajattelin silloin, että haluan oppia myös tuon taidon. Kokeilin silloin silloin ihan nopeasti erästä mallinnusohjelmistoa, mutta alkuinnostuksen jälkeen jätin homman kesken, vaikka sainkin silloin positiivista palautetta tuotoksistani. Nyt käytän ilmaista Blender -ohjelmistoa, jota ilman minulla ei olisi tätä harrastusta.

Tutorialit apuna

3D-mallintaminen on hauskaa puuhaa – vähäisilläkin taidoilla saa aikaiseksi hienoja kuvia! Teenkin 3D-kuvia siksi, että on hienoa nähdä oman työnsä jälki. Tavoitteeni ei ole juuri mikään muu kuin tehdä kuvia omaksi ilokseni. Tykkään kuitenkin myös esitellä kuviani muille ja olen kiinnostunut oppimaan uusia taitoja. Haluaisin olla ammattitasoinen graafikko, mutta en silti haaveile tästä mitään ammattia itselleni. Teen kaikkeni ja katson, mihin se riittää. Apunani on ollut YouTuben tutorialit, joita löytyy paljon ja monipuolisesti eri osa-alueille. Olen myös lukenut kaksi kirjaa aiheesta, mutta enemmän olen oppinut videoista.

En osaa vertailla Blenderiä muihin mallinnusohjelmiin, koska niistä minulla ei ole paljon kokemusta. Blender kuitenkin näyttäisi olevan hyvin monipuolinen – sillä voi mallintamisen lisäksi esimerkiksi tehdä animaatioita ja käsitellä videoita. Ymmärrän sen todella monista ominaisuuksista vasta hyvin pienen osan. Kyseessä on varmasti yksi parhaista ilmaisista sovelluksista, mitä on olemassa. Ainakin paras, mitä itse olen käyttänyt.

Yhden kuvan tekemisessä minulla kestää yleensä ehkä tunnista muutamaan tuntiin. Se on sen pituinen aika, että jaksan sen viettää tietokoneella pitämättä taukoa. Omissa mallinnoksissani käytän paljon allamainittuja ominaisuuksia, tai ainakin osaan vähintään jotenkuten käyttää niitä.

Modifiereistä tuttuja on minulle seuraavat:

Arraylla ikään kuin toistetaan kappaletta ja sen voi tehdä eri muotoihin. Sillä voi tehdä esimerkiksi kävelyportaat. Bevelillä saa pyöristettyä reunoja. Booleanilla voi mm. leikata yhtä kappaletta toisella kappaleella tämän oman muotonsa mukaisesti. Mirrorilla voi mallintaa symmetrisiä muotoja, joten vaikkapa ihmisen mallintamisessa tarvitsee oikeastaan tehdä vain vasen tai oikea puolisko hahmosta. Screwillä kopioidaan joku objekti niin, että syntyneet kappaleet muodostavat pyöreitä muotoja. Melkein sukua Arraylle? Solidifyllä saa tehtyä muodoista paksumpia. Subdivision Surface tekee muodoista pyöreitä ja niitä voi muokata laittamalla Loop Cut -viivoja, eli edgejä. Cloth ja Collision saavat aikaan objektin animaation, jossa se laskeutuu toisen päälle. Tällä voi tehdä esimerkiksi pöytäliinan tai muhkean tyynyn. Fluidilla saa kai aikaiseksi jonkinlaisia vesimallinnuksia ja jotain muuta, mutta sillä en ole onnistunut tekemään juuri mitään.

Muita käyttämiäni perusominaisuuksia:

Extrude, jolla voi vaikkapa valittua pintaa kohottaa tai työntää sisälle. Subdivide jolla saa enemmän polygoneja objektiin. Shade Smooth ja Shade Flat tietysti pehmentävät tai tasoittavat objekteja. Insetillä voi valitun pinnan sisään tehdä pienemmän pinnan. Ja onhan näitä ominaisuuksia muitakin, mutta eiköhän tämä jo riitä! 🙂

Ideat löytyvät läheltä

Omissa mallinnoksissani lähden lähes aina liikkeelle kuutiosta, se tuntuu tällä hetkellä jotenkin helpoimmalta. Sen jälkeen käytän äsken mainitsemiani työkaluja ja jossain vaiheessa lisään tekstuurit. On olemassa kuitenkin paljon erilaisia mallintamistapoja. Esimerkkinä vaikkapa sculpting, jossa hiirtä liikuttelemalla muokataan muotoja. Se on erityisen hyvä kasvojen mallintamisessa. Tällä hetkellä opettelen lähinnä erilaisten muotojen tekemistä. Sitten kun saan sen puolen kuntoon, alan opetella muita osa-alueita. Haluaisin seuraavaksi oppia tekemään hienoja autoja.

Ideat mallinnoksiini tulevat melkein aina joistakin kotoani löytämistäni esineistä tai netistä löytämistäni kuvista. Esikuvinani ovat Blenderin Discord-kanavilla näkemäni hienot 3D-kuvat. Ulkonakin liikkuessani huomaan joskus jotain mielenkiintoista mallinnettavaa ja mietin miten ne voisi toteuttaa. Joskus myös otan valokuvia tekstuureja varten. Suosittelen tätä grafiikkaharrastusta oikeasti kaikille! Ei tarvitse olla edes mikään taitava piirtäjä tai juuri mitään muutakaan, jotta voi tehdä 3D-kuvia.

3D-mallinnuksessa harmaa Nintendo Wii -peliohjain ja pelikonsoli, josta työntyy ulos levy.
Nintendo Wii

Suosittelen tätä grafiikkaharrastusta oikeasti kaikille! Ei tarvitse olla edes mikään taitava piirtäjä tai juuri mitään muutakaan, jotta voi tehdä 3D-kuvia.

Tuucsu
3D-mallinnuksessa 4 kellanvihreää puolentoista litran limsapulloa etiketteineen. Yksi pulloista on kyljellään, muut pystyssä.
Banaanikarkkilimonadit
3D-mallinnuksessa tummansininen Nintendo 3DSXL -pelikonsoli ruskealla puupöydällä.
Nintendo 3DSXL
3D-mallinnuksessa NES-pelikonsoli ja Turtles II peli kiiltävän tummanruskean pöydän päällä.
NES-pelikonsoli ja Turtles II peli

Teenkin 3D-kuvia siksi, että on hienoa nähdä oman työnsä jälki. Tavoitteeni ei ole juuri mikään muu kuin tehdä kuvia omaksi ilokseni. Tykkään kuitenkin myös esitellä kuviani muille ja olen kiinnostunut oppimaan uusia taitoja.

Tuucsu
3D-mallinnuksessa pitkulainen AKAI Professional LPD8 pad-ohjain, jossa on 8 neliönmuotoista painiketta ja säätimiä.
AKAI Professional LPD8