MINDGAMES

Mindgames-projekti edistää mielenterveyttä pelinkehittämisen kautta

Roso-tuotannon yhteistyökumppani, manchesteriläinen SICK! Festivaali, starttasi elokuussa 2021 upouuden MINDGAMES-pelinkehitysprojektin.
Peligrafiikassa on mustalla taustalla pelikortteja: ruutukakkonen, ruuturouva, ristirouva, ristikuningas ja ristijätkä. Teksti: One Pair!
Pelintekemisessä lähdettiin liikkeelle yksinkertaisesta, mutta pian nuoret sovelsivatkin jo oppimaansa ja tekivät hienoja pelejä. Kuva: MINDGAMES-pelinkehitysprojektin osallistujat

Teksti: Eetu Rantanen ja MINDGAMES-pelinkehitysprojektin osallistujat Kuvat: MINDGAMES

MINDGAMES-projektiin otettiin mukaan 4 suomalaista ja 6 englantilaista nuorta, joista kullakin on joko henkilökohtaisia kokemuksia mielenterveyteen liittyvistä haasteista, tai he ovat tukeneet muita ihmisiä näiden haasteiden kanssa. Projektin alussa tarkoituksena on opettaa näille nuorille pelinkehitykseen liittyviä perustaitoja, kuten ohjelmointia, pelisuunniteltua, pelikirjoittamista, grafiikoiden ja musiikin tekemistä peleihin.

Joulukuun 2021 alussa nuorten on tarkoitus alkaa hyödyntämään oppimiaan taitoja ja kehittää seuraavan 4 kuukauden kuluessa peliprototyyppi, joka tulee olemaan julkisesti pelattavissa SICK! Festival 2022-festareilla, Manchesterissä. Pelinkehityksen ytimessä on se idea, että peli heijastaa jollain tasolla nuorten henkilökohtaisia kokemuksia mielenterveyteen liittyvistä haasteista.

Projektin lopussa toiveena on myös, että nuoret ovat oppineet uusia, niin työelämässä kuin harrastuksissa hyödyllisiä, ja ennen kaikkea kiinnostavia taitoja, ja he pystyvät käyttämään tätä projektia ponnahduslautana mm. työelämään tai opintoihin pyrkiessään. Kysyimme MINDGAMES-pelinkehitysprojektiin osallistuvilta nuorilta heidän kokemuksiaan projektista.

Miltä tuntuu osallistua projektiin?

Sami: Olen tosi innoissani projektista ja en malta odottaa mitä ideoita saadaan porukalla ja millainen lopputulos on tulossa! Mahtavaa, että on tälläinen mahdollisuus ja asiat, jotka on ajatellut heikkouksiksi itsessään, voidaan ajatella kokemuksena ja edes jotenkin hyödyllisenä asiana.

Jani: Tuntuu jännittävältä ja ahdistavalta mutta mielenkiintoselta. Hieman mietityttää oma osaaminen ku itseluottamusta ei ole mutta toivon että se paranee kun saa aikaan asioita.

Mitä olet saanut projektilta tai mitä olet oppinut?

Sami: Olen saanut lisää kokemusta ryhmätyöskentelystä, täytettä arjelle, tavannut mukavia – samoista aiheista kiinnostuneita – ihmisiä ja tietenkin oppinut paljon pelien tekemisen eri puolista, jotka varmasti auttavat tulevaisuudessa.

Jani: Olen oppinut paljon peli tekemisen teoriaa jota voin hyödyntää myös 3d pelin teossa

Mikä on päämääräsi projektin suhteen?

Sami: Päämääräni on oppia uutta ja koittaa saada aikaiseksi jotakin, josta voisi olla ylpeä tai joka voisi herättää ajatuksia toisessa ihmisessä. Olisi mahtavaa myös, jos pelillä voisi luoda yhteisöä tai auttaa jotakuta (edes pelihetken ajan).

Jani: Oppia pelin kehitystä ja kun tehdään pää projektia niin oppia musiikki ja grafiikka puolta

Mitkä on yleiset fiilikset projektin suhteen?

Sami: Fiilikset projektin suhteen ovat ainakin tällä hetkellä positiiviset, muut ryhmässä olevat vaikuttavat myös innokkailta ja ovat moniosaavia ja mukavia ihmisiä. Meillä on myös mahtavat ryhmän vetäjät, jotka ovat pistäneet paljon aikaa ja ajatusta projektiin! En vielä yhtään osaa sanoa mitä saadaan aikaan ja miten kaikki sujuu, mutta tuntuu nyt jo mahtavalta olla osana tätä.

Jani: Mielestäni hyvä projekti ja on pystyny puhuun ja jakaan omia mielipiteitä vaikka itselle puhuminen on vaikeaa. Se on hyvä ettei tarvi hirveästi osata vaan oppii projektin aikana.

Peligrafiikassa on mustalla taustalla huone, jossa on ihmishahmoja ja kalusteita. Teksti: Welcome to our lobby! We’ve chosen you to be part of our tiny experiment.
Osallistujien alusta alkaen itsetekemä peli. Kuva: MINDGAMES / Sami ja Mike
Peligrafiikassa on violetilla pohjalla pikselimäisiä eli neliöistä muodostuvia kuvioita: tikku-ukko, kerrostaloja ja aurinkoinen taivas.
Peligrafiikoiden tekoon tutustuttiin rajatuilla paleteilla ja pikseligrafiikka-työkaluilla. Kuva: MINDGAMES/Sami
Peligrafiikassa mustanharmaa terävä esine työntyy esiin vihreästä taustasta. Vihreä maa rakoilee ja murtuu.
Kuva: MINDGAMES / Mikey

Mahtavaa, että on tälläinen mahdollisuus ja asiat, jotka on ajatellut heikkouksiksi itsessään, voidaan ajatella kokemuksena ja edes jotenkin hyödyllisenä asiana.

Peligrafiikassa on yksinkertainen pikseleistä eli neliöistä muodostuva maisema omakotitalojen pihapiiristä ja kuusikosta.
Kuva: MINDGAMES / Sami

Mielestäni hyvä projekti ja on pystyny puhuun ja jakaan omia mielipiteitä vaikka itselle puhuminen on vaikeaa.