Roso-tuotannossa starttasi maaliskuussa 2021 verkossa tapahtuvan biisileirin kokeilu, jonka osallistujat tulivat eri puolelta Suomea. Kaksikymmentäviisi biisien tekemisestä kiinnostunutta muusikkoa alkoi kirjaimellisesti nyhjäämään tyhjästä materiaalia, josta muotoutui lopulta kuusi valmista singlejulkaisua.
Idea biisileiriin saatiin Roso-tuotannon syksyllä 2020 toteuttamasta kansainvälisestä rapworkshopista, jonka osallistujat olivat Suomesta, Portugalista, Etelä-Afrikasta ja Yhdysvalloista. Siinä yhteisen biisin työstäminen tapahtui Roson Discord-verkkoyhteisön viikottaisissa tapaamisissa ja jokaisen osallistujan itsenäisenä työskentelynä. Roso-tuotannon ohjaajat Harri Kentala ja Sampo Riskilä ryhtyivät pyörittelemään ajatusta saman konseptin hyödyntämisestä myös ns. perinteisten bändisoittimien maailmassa.
Mietintätuokion jälkeen idea päätettiin happotestata käytännössä jolloin viimeistään huomataan asioiden toimivuus tai toimimattomuus.
Koska nyt oltiin aivan uuden äärellä päätettiin biisileirin pilottikokeilua markkinoida suoraan Roso-tuotannon yhteistyökumppaneille ja kulttuuripajaverkostolle. Näin mahdollistettiin se, että työryhmien jäsenet ovat samalta paikkakunnalta, joka taas jättäisi käytännön työskentelyyn enemmän säätövaraa. Markkinointia ryyditettiin Harrin studiolla kuvatulla mainosvideolla, joka välittömyydessään ja kotikutoisuudessaan herätti mielenkiinnon ohella myös paljon sympatiaa. Pilottikokeiluun ilmoittautui mukaan yhteensä kuusi urheaa työryhmää Porista, Tampereelta, Jyväskylästä, Haminasta ja Kuopiosta. Kalakukkokaupungista löytyi kaksi ryhmää, joka vahvisti Kuopio tanssi ja soi -myytin aivan oikeaksi.
Biisileirin valmistelut alkoivat helmikuussa tekniikan testauksella. Leirillä päätettiin tehdä äänitykset etänä käyttäen ilmaista äänitysohjelma Reaperia ja siihen Audio Movers -firman ListenTo-lisäosaa, joka mahdollistaa audion monitoroimisen tai äänittämisen etänä niin, että esimerkiksi Porissa soitettavat raidat äänitetään suoraan Helsinkiin. Lisäjännityksen hakemiseksi Audio Moversin softan kokeileminen päätettiin tehdä suorassa stream-lähetyksessä. Ensimmäinen kerta jäi niin sanotusti piippuun Sampon unohdettua laittaa yhden rastin ruutuun Garagebandissa. Toisella yrittämällä oltiin jo huomattavasti viisaampia ja Harri äänitti Aleksin ja Sampon eri puolilla Helsinkiä soittamat raidat omalle koneelleen reaaliajassa.
Biisileiri starttasi virallisesti maanantaina 1.3. ja Sampon ja Harrin ohella leirin ohjaajana aloitti myös tuottaja Inka Lappi. Toiminnan keskuksena toimi Roso-tuotannon Discord, jossa ryhmien ohjaus tapahtui sekä chatin että videopuheluiden välityksellä. Leirin sisältö jaettiin osiin, jotta työskentely olisi jäsennellympää. Aluksi tutustuttiin tekniseen puoleen, kuten Discordin ja äänitysohjelma Reaperin käyttöön. Hyvin nopeasti siirryttiin kuitenkin itse asiaan eli biisien kirjoittamiseen. Noin kolmen viikon kirjoittamis-, ideointi- ja kokeiluvaiheen jälkeen siirryttiin demottamiseen, aihioiden hiomiseen ja biisien ylimääräisten rönsyjen karsimiseen. Kappaleiden varsinainen äänittäminen käynnistyi huhtikuun puolessa välissä. Leirin osallistujaryhmät huolehtivat itse äänityksen teknisestä toteutuksesta, kuten mikrofonien sijoittelusta, vuotojen minimoinnista ja luonnollisesti itse soittamisesta paikan päällä ohjaajien ollessa videoyhteyden päässä Helsingissä. Biisien äänitykset jatkuivat aina toukokuulle saakka, jolloin päästiin miksaamaan ja masteroimaan kappaleet. Samaan aikaan alkoi sinkkujen kansien tekeminen, josta päävastuu oli niin ikään leiriläisillä itsellään.
Biisileirin tavoitteena musiikin tekemisen ja tallentamisen ohella oli antaa valmiuksia musiikin itsenäiseen tekemiseen ja julkaisuun tulevaisuudessa sekä tietoa tähän prosessiin liittyvistä sopimuksellisista ja tekijänoikeudellisista asioista. Osallistumalla biisin kirjoittamiseen, äänittämiseen, kansien tekemiseen ja valmiin tuotteen markkinointiin ja promoamiseen opitaan käytännössä biisin matka pöytälaatikosta kuulijalle asti. Samalla levitetään DIY = tee ite -kulttuurin ilosanomaa. Biisileirillä opeteltu DIY -äänitys- ja tuotanto on äärimmäisen kustannustehokasta, koska laadukkaan äänen tallentaminen ei välttämättä edellytä kalliin kaupallisen studion vuokraamista, vaan sen voi tehdä vaikkapa omalla treeniksellä. Riittää, että tietää mitä tekee. Leiristä teki ainutlaatuisen myös se, että työskentelyyn ryhmien jäsenenä osallistui myös nuorten parissa työskenteleviä ammattilaisia, jotka voivat tulevaisuudessa hyödyntää oppimiaan asioita ja viedä oman paikkakuntansa musaskeneä ‘nextille levelille’.
No mitä kaikkea tästä sitten opimme? Ainakin sen, että pienilläkin taloudellisilla satsauksilla, ennakkoluulottomuudella ja aimo annoksella seikkailumieltä voi saada paljon aikaiseksi. Verkko mahdollistaa myös ihan konkreettisesti tavoitteellisen ja tehokkaan työskentelyn ja vuorovaikutuksen asuinpaikasta riippumatta. Ja mikä parasta, uusien ihmisten tapaamisen. Onnistuneesta kokeilusta rohkaistuneena Roso-tuotannossa tullaan järjestämään vastaavia leirejä myös tulevaisuudessa. Pysykää siis kuulolla!
Ja lopuksi: Kiitos jokaiselle biisileirille osallistujalle! Ilman teitä ja teidän panostanne maailma olisi monta biisiä köyhempi.
Harri, Sampo & Inka